donderdag 19 januari 2012

Opdracht 2 Prosumer anno 2011

Prosumer anno 2011


Wat is een Prosumer?

http://www.marketingfacts.nl/berichten/de_hernieuwde_ontdekking_van_de_prosumer/


"Volgens Euro RSCG is het belangrijkste kenmerk van een prosumer dat hij informatie en technologie in z’n bloed heeft. Meer dan andere consumenten informeert hij zichzelf, zoekt hij actief naar informatie en gebruikt hij daarvoor meerdere bronnen. De prosumer wil invloed op producten en diensten en maakt dat ook kenbaar. Hij beseft zijn macht en eist een gelijkwaardige relatie. Waar een early adopter met name snel aanschaft, vertelt de prosumer ook wat er aan een product of dienst te verbeteren valt. Prosumers communiceren meer, voeren meer mobiele telefoongesprekken, sturen meer e-mails, SMS en MMS en hebben met meer mensen contact. Ze hebben daardoor een centrale positie in hun netwerk en worden gezien als een bron van informatie, met name over producten en merken."


Iets verder in deze bron corrigeert Marco Derksen (Schrijver van artikel) zichzelf door het technologische aspect van de prosumer uit te diepen.


"Prosumers zijn niet noodzakelijkerwijs mensen met technisch inzicht alswel mensen die gebruik maken van 'technische' communicatiemiddelen. Om invloed te kunnen uitoefenen op je omgeving moet je met ze communiceren. Dit kun je natuurlijk face-to-face doen maar je bereik (en daarmee ook je invloed) is dan beperkt. Prosumers met de meeste invloed zijn die met een groot netwerk. Voor het onderhouden van een groot netwerk heb je telefoon, e-mail en messenger nodig. Wil je een nog groter netwerk onderhouden dan kan een weblog je daarin ondersteunen."

Na mijn mening (op basis van de bronnen) is een promuser een persoon die leergierig is. Iemand die weet waar hij informatie kan vinden en dit weet de delen voor eigen belang. Een prosumer staat centraal in zijn netwerk en wordt gezien als een vertrouwelijke bron binnen zijn community. Een prosumer weet dat informatie delen in dit digitale tijdperk het meest effectief is via online communicatie middelen. Ook om de informatie te vinden zoekt een prosumer op het internet. Het is dus een logische stap bekend te raken met deze communicatie middelen.


Wat is de rol van de prosumer in het creatieproces?

http://www.frankwatching.com/archive/2008/01/04/top-30-word-of-mouth-blogs/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/de_hernieuwde_ontdekking_van_de_prosumer/

http://news.cnet.com/8301-17938_105-10456560-1.html

http://denisbhancock.com/2010/03/26/loyal-customers-vs-prosumers-evangelists-vs-influencers-part-1/

http://bebranded.wordpress.com/2010/05/28/a-great-brand-is-like-religion/


De groep prosumers moet worden gezien als een waarschuwingssysteem of een radar. Omdat ze betrokkener, responsiever en pro-actiever zijn dan andere consumenten, laten ze in hun gedrag en meningen eerder zien wat de waarde is van een product of merk. Euro RSCG geeft daarbij als voorbeeld de huidige wereldwijde opmars van bijvoorbeeld Samsung mobieltjes die eerder werd gesignaleerd in prosumer-onderzoek dan in de marktcijfers.


Marketeers en product ontwikkelaars hebben er veel baat bij contact te hebben (en houden) met prosumers.

Aangezien een merk nooit tegen alle consumenten kan communiceren, is het belangrijk te weten wie de prosumers zijn in de markt betrekkelijk voor het merk. Als een merk een duidelijk beeld heeft van deze prosumers, dan kan zij gericht communiceren met deze personen, in de weet dat zij het goede nieuws delen met de rest van de community.


Hierbij wil ik graag verwijzen naar het artikel 'A great brand is like religion' van Tony Fannin.

Hierin laat Tony de overeenkomsten zien tussen merken en religies. Binnen het christendom was Jezus iemand die God kon verstaan. Hij deelde het woord van God met de rest van de wereld, net als merken die communiceren met prosumers en prosumers die dit weer delen met de community.


Hoe en wanneer participeert een prosumer?


Wat zijn richtlijnen of triggers voor de prosumer?

http://trendwatching.com/trends/customer-made.htm


Status: Prosumers willen graag gezien worden, ze houden ervan hun creatieve skills en denkwijze te delen.

Geld: Als een prosumer een financiële beloning krijgt, soms zelfs in de vorm van een winstuitkering, voor het helpen van een merk, dan is dit vaak de moeite waard.

Werk: Prosumerschap heeft een positief effect op het creëren van eigen werk. Aangezien


Campagne - Appie http://www.iphoneclub.nl/48171/review-appie-op-de-iphone-nieuwe-service-van-albert-heijn/


Albert Heijn heeft vandaag tijdens een persbijeenkomst een nieuwe service aangekondigd: Appie. Appie maakt het makkelijker om boodschappen te doen omdat je eerdere aankopen, Bonusaanbiedingen en recepten altijd onder handbereik hebt. Appie gaat van start met een applicatie voor de iPhone, waarin je ruim 8.000 recepten vindt. Als je in de applicatie je AH Bonuskaartnummer (http://forum.fok.nl/topic/1115432) invult krijg je aankopen uit het verleden te zien, zodat je gemakkelijk een boodschappenlijstje kunt samenstellen. Met de functie Recepten vinden kun je ‘de koelkast leegmaken’ door meerdere ingrediënten in de zoekbalk te zetten. De applicatie maakt op een aantal plekken gebruik van coverflow, bijvoorbeeld bij het tonen van Bonusaanbiedingen en resultaten in de Receptenvinder.



Welke rol krijgt de prosumer in deze campagne?

Appie (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QfC4M8vObB4J:www.frankwatching.com/archive/2011/05/06/de-cocreatieve-consument/+rol+van+prosumer+in+appie&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&client=safari) van is een voorbeeld van een smartphone app waarbij usability en personalisatie leiden tot waarde prosumer gebruik.


Welke 'triggers'; hoe en via welke middelen wordt het publiek uitgenodigd om te participeren?

Door de ontwikkeling van Appie wordt de product-relevantie verhoogt en het aankoop proces vereenvoudigd.


Veranderen de prosumers het product?

De service verandert het aankoop proces en zorgt voor efficiënte aanpassingen tijdens het boodschappen doen. Het veranderd het product niet, maar wel de product-ervaring.




Wat is hun 'beloning'?

Appie speelt in op de drempel om boodschappen te doen en helpt deze zo snel en efficiënt mogelijk in te richten. De beloning is uiteindelijk meer (financieel) overzicht en meer tijd.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten